سخن رهبری درباره معاونت علمی
جهش تولید
امروز : چهارشنبه 07 آبان 1399
  • 99/07/22 - 08:50
  • 202
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

کرونا و شکوفایی صنایع خلاق

شایان نشاط*

یکی از سوالات و دغدغه‌های این روزهای فعالان حوزه صنایع خلاق و فرهنگی این است که چگونه می‌توان تأثیر کرونا بر کسب و کارهای صنایع خلاق و فرهنگی را اندازه‌گیری کرد. در صورت اندازه‌گیری این تاثیرات، می‌توان برای کم کردن آثار منفی کرونا در حوزه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز تلاش کرد.

فعالان صنایع خلاق و فرهنگی از خود می‌پرسند که وظیفه اصلی ما چیست و چه کاری باید انجام دهیم تا تاثیر منفی کرونا در کسب‌وکار ما کاهش یابد؟ آیا کسب و کار‌های خلاق باید کار خاصی انجام دهند، تا از تأثیرات کرونا به‌دور باشند؟

ویروس کرونا نه تنها روند عادی زندگی را مختل کرده است، بلکه باعث شده است ما بارها و بارها با این موضوع به مشکل برخورد کنیم که چگونه قادر هستیم که یک روند جدید را شروع کنیم و فصلی تازه را در کسب و کار خود رقم زنیم. روندی آنلاین و به دور از یکدیگر تا بتوانیم زندگی کنیم. در واقع کرونا باعث شد که ما نتوانیم مانند گذشته به یکدیگر نزدیک باشیم. این موضوع در ابتدا کمی بحث‌برانگیز بود و چالش‌های خاص خود را ایجاد کرد، اما در نهایت برای همه ما به مسئله‌ای عادی تبدیل شد.

ارتباط آنلاین و مجازی، به یکی از محورهای ارتباط انسانی تبدیل شده است و با توجه به اینکه، این مسئله در حوزه صنایع خلاق، جای می‌گیرد، باید توسط متخصصین این حوزه نیز تبیین شود.

همه ما می‌دانیم که صنایع خلاق و فرهنگی، در چند ماه گذشته یا رشد شدیدی را تجربه کرده‌اند یا به صورت کلی از صحنه روزگار محو شده‌اند. بسیاری از کسب و کارها شکست خوردند و بسیاری از آن‌ها هم به شیوه ای جدید وارد عرصه فعالیت و بازار شده‌اند. در واقع همه‌گیری ویروس کووید19 برای برخی کسب وکارهای خلاق، یک فرصت طلایی ایجاد کرد و برای برخی دیگر نیز سراسر تهدید بود.

عده‌ای از فعالان این حوزه در ابتدای چالش کرونا با بدبینی تمام به آن می‌نگریستند و حتی عنوان می‌کردند که کسب وکار آنها آینده‌ای ندارد.  با این همه آنها توانستند با کمک برخی از روش‌ها و شیوه‌های بازاریابی آنلاین حتی از تأثیر مثبت کرونا هم استفاده کنند. به لطف کرونا بسیاری از مردم این روزها به خرید آنلاین اعتماد کرده‌اند و حتی تعداد زیادی از مایحتاج خود را به صورت خرید آنلاین تأمین می‌کنند.

 

این روزها کسب و کارهای آنلاین بی شماری هستند که قادرند به صورت روزانه سود کنند و درآمد قابل ملاحظه‌ای داشته باشند. شاید می‌پرسید که آن‌ها با چه روشی توانسته‌اند که از کرونا در امان باشند؟ چه موضوعی باعث شده‌است که آن‌ها قادر باشند، کسب و کارشان را تا این اندازه رشد دهند؟ برگ برنده این صنایع خلاق چیست؟

در عصر حاضر، باتوجه به این که کسب و کارهای آنلاین زیادی رشد یافته‌اند و فعالیت می‌کنند، بازاریابی آنلاین و شیوه‌هایی که با کمک آن‌ها می‌توان اعتماد‌سازی کرد، پیشرفت زیادی داشته‌است و شاید همین موضوع باعث شده‌است که یک کسب و کار قادر باشد، مشتریان بیشتری را به‌دست آورد. در واقع اگر بخواهیم تأثیرات کرونا بر صنایع خلاق را بررسی کنیم باید این موضوع را بررسی کرد که آن کسب و کار چگونه با کرونا رفتار کرده‌است.

حقیقت این است که اگر کسب و کاری از کرونا استفاده کرده باشد، به‌طور قطع در حال حاضر درآمد و بازار خود را گسترش داده است، اما در نقطه مقابل کسب و کاری که فعالیت خاصی در این زمینه انجام نداده‌است، این روزها در حال عقب‌گرد است. شناخت فرصت‌های همراه این چالش به نوعی تیزبینی نیاز دارد که هر مدیری از آن برخوردار نیست.

امروزه با توجه به توسعه زیرساخت‌ها در کشور، می‌توان با کمک دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین، کسب و کاری را بنا کرد که روزانه ده‌ها میلیون تومان فروش داشته باشد. از زمان شیوع کرونا، اعتماد مردم به کسب و کارهای اینترنتی بیشتر شده‌است. بهره‌گیری از این اعتماد و تبدیل تهدید کرونا به فرصت فروش بیشتر، کاری است که بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌های خلاق و موفق در این روزها انجام می‌دهند.

 

* کارشناس صنایع خلاق و فرهنگی

  • گروه خبری : اخبار,یادداشت ها,برگزیده ها
  • کد خبر : 70442
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب رنگ

اندازه فونت