نگاهی بر فناوری ماشین‌های هیبریدی؛

حرکت به سوی آسمان آبی

این روزها با آغاز پاییز حال آسمان برخی از شهرهای کشورمان خاکستری است و کودکان و سالمندان در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرند اما فناوری ماشین‌های هیبریدی راه حلی برای این معضل در نظر گرفته شده که در کشورمان نیز این فناوری در حال توسعه است.

این روزها با آغاز پاییز حال آسمان برخی از شهرهای کشورمان خاکستری است و کودکان و سالمندان در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرند اما فناوری ماشین‌های هیبریدی راه حلی برای این معضل در نظر گرفته شده که در کشورمان نیز این فناوری در حال توسعه است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شاید روزگاری که بشر تنها در فکر تامین نیازهای اولیه زندگی خود بود فکر اختراع ماشین چیزی شبیه رویا بود اما امروز فناوری و اختراعات چنان قدرتی به بشر داده است که حتی زندگی در کره ای دیگر نیز مسئله ای دور از ذهن نیست و بشر همچنان با ایده های خود قدم در راهی گذاشته تا کیفیت زندگی خود را ارتقاء دهد و برای تحقق این مسیر و حرکت در آن از فناورهای مختلف مدد گرفته است زیرا بشر از دوران غار نشینی سودای آینده ای بهتر را در سر می پروراند و از همان زمان تا امروز در راه درک اسرار جهان پیش می رود و مشتاق و منتظر آینده است. در واقع آنچه امروز در مقابل دیدگانمان قرار دارد خود آینده ای دور از تصور برای آنانی است که پیش از ما در کره خاکی می زیستند.

البته بشر امروزی گرچه به دستاوردهای مهمی رسیده است و زندگی به مراتب راحت تر از گذشته دارد اما مسائلی همچون آلودگی محیط زیست و از بین رفتن آن یکی از مسائل جدی است که پیش روی ما قرار دارد. فناوری هایی که به کمک آنها امروز زندگی آسوده تری را تجربه می کنیم برای این مشکل نیز راه حل هایی دارند. فناوری ماشین های هیبریدی یکی از آنها است. ماشین های هیبریدی برای حرکت از برق و الکتریسته استفاده می کنند موضوعی که در سیستم های حمل و نقل دنیا در حال توسعه است.
احمد فیروزی معاون ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی با بیان اینکه سیستم حمل و نقل کنونی در کشورمان چند ویژگی اصلی دارد گفت: عدم ایمنی، ناکارآمدی و غیر بهینه بودن این ویژگی ها هستند که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شاهد هستیم. 1.2 میلیون نفر هر سال در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند که معادل 1 تا 3 درصد تولید ناخالص جهانی است و اگر با همین سیستم های مسیرمان را ادامه دهیم این میزان از مرگ بر اثر تصادفات تا سال 2030 دو برابر می شود. البته در ایران در سال های گذشته 20 هزار مرگ بر اثر تصادفات ثبت شد که در سال های اخیر و با اقدامات انجام شده این رقم حدود 14 هزار نفر رسید که هنوز رقم بالایی است.
وی ادامه داد: همچنین مشکل دیگر این است که این سیستم ها به لحاظ اقتصادی نیز ناکارآمد هستند. آمار منتشر شده در امریکا نشان می دهد علی رغم اینکه 95  درصد زمان خودروها مربوط به حالت پارکینگ است اما 40 درصد سوخت زمانی مصرف می شود که مردم دنبال جای پارک هستند. شاید این رقم در تهران بیشتر باشد و برای تمام افرادی که از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده نمی کنند این اتفاق رخ می دهد. همچنین این سیستم ها با چالش هایی نیز مواجه هستند که گرایش به شهرنشینی، افزایش ترافیک، افزایش جمعیت، افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و تصادفات، افزایش آلاینده ها و میزان انتشار دی اکسید کربن را در این رابطه می توان نام برد. البته هزینه نیز چالش دیگری است که پیش روی مالکان خودرو قرار دارد.
فیروزی همچنین بیان کرد: پس با در نظر گرفتن این چالش ها حرکت به سمت توسعه سیستم های کارآمد و ایمن موضوعی است که باید در نظر گرفته شود و در این میان استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی موضوعی اساسی است و قطعه ای از پازل حمل و نقل آینده است.
توسعه خودروهای هیبریدی شاید راهی برای تغییر وضعیت آسمان خاکستری برخی از شهرهای کشورمان باشد اما نکته مهم این است که گذار از یک سیستم به فناوری جدید پروسه ای زمان بر است و معمولا در کشور ما نیز این مسیر کامل و به خوبی طی نمی شود.

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZS8e